Recenze Kingdom Rush: Povedené převedení mobilní hry na deskoherní stoly

Hráli jste někdy Kingdom Rush? Takovou tu mobilní hru, kde na váš hrad nabíhají hordy skřetů a vy se pomocí kouzelných i nekouzelných věží či legendárních hrdinů snažíte invazi zastavit? Já taky ne, ale přes to se mi pod ruce dostala její desková verze.

S podtitulem “Trhlina v čase” mě přivítala nezvykle velká krabice (to já rád), kde po otevření zjistíte, že mohla být o pár cenťáků nižší. Ovšem nutno říct, že se do ní vlezou doplňky z Kickstarteru, které na stránkách vydavatele Lucky Duck Games můžete objednat. Mají je dostupné do vyprodání zásob. To jen na úvod, aby vás kartonová výplň vzduchu v krabici nepřekvapila. Zbytek obsahu tvoří plastový insert a samotná hra. Zprvu jsem byl ke Kingom Rush skeptický. Žánr “tower defense” jsem si totiž ve stolní podobě představit nedokázal. Po, na můj vkus, až moc dlouhé přípravě jsem se pustil do čtení pravidel, která jsou nešťastně napsaná. REXhry, kteří hru u nás vydali, se snažili ze všech sil, aby to čtení bylo co nejpříjemnější. I tak moje utrpení neznalo konce. No nějak jsem se tím prokousal a rázem jsem zjistil, jak moc jsou pravidla Kingdom Rush jednoduchá. Vysvětlování je opravdu minutová záležitost.

Zdroj: Lucky Duck Games

Každý hráč si vybere hrdinu, nafasuje desku, figurku (které jsou mimochodem nádherné) a startovní karty věží podle počtu hráčů. Vyberete si scénář a můžete začít hrát. Tahy jsou simultánní. Můžete se domlouvat, radit si, kombinovat věže a útočit s hrdiny na hordy skřetů, kteří jsou představeni v podobě čtvercových karet s mřížkou a zasazeny v takové plastové nádobě. Proč? Hlavním mechanizmem Kingdom Rush jsou totiž tetrisové dílky poškození. Pro zabití celé hordy je nutno překrýt všechny nepřátele na kartě. Ti jsou zakresleni právě do již zmiňované mřížky a mají různé velikosti a tvary. To zapeklité se ovšem skrývá v tom, že každý hráč má scénářem určená místa, kam věže může stavět a karty si nemůžete navzájem měnit. Nebo alespoň ne tak, jak byste čekali. Věže si předat můžete, jenže jsou dostupné až v dalším kole, kdy na herním pláně už bude stát spousta nových nepřátel a ti staří se hýbou blíž a blíž k hradu.

Zdroj: Lucky Duck Games

Za každého nepřekrytého nepřítele, co z plánu uteče, si připíšete daný počet poškození. Váš hrad má totiž omezený počet životů. Předávání věží má ale velkou výhodu. Věže se totiž vylepší na další úroveň a mohou tak střílet větší dílek, či větší počet dílků do různých směrů (ano, i směr je omezený). Aby se ale neřeklo, tak útočit můžete i se svými hrdiny. Ti po mapě chodí a střílí a mlátí a dupou anebo dokonce i léčí spojence. Můžete nepřátele i zašlápnout. Proto mají figurky nezvyklý čtvercový podstavec. Cílem většiny scénářů je zničit speciální fialové portálové hordy. Ty jsou obzvlášť nebezpečné neb na ně nemůžete útočit s hrdiny, věže vyžadují větší úroveň, a pokud se vám toho zdá málo tak se věže po útoku rozpadnou na prach a vy tak musíte dokupovat nové a zase od začátku vylepšovat. To je k základní hratelnosti vše.

Zdroj: Lucky Duck Games

Kingdom Rush má 10 scénářů. Každý má svou vlastní mapu složenou z modulárních dílů různých tvarů a taky svoje speciální pravidla. Jednou vám přijde na pomoc hrou ovládaný hrdina, podruhé zas budete bojovat proti velkému bossovi. Dopomáhat vám budou různá kouzla a vylepšení hrdinů. K tomu si připočtěte variabilní obtížnost, různé výzvy, generátor mapy a obrovskou znovuhratelnost máte na světě. Ta je tady opravdu veliká a nemusíte se bát, že hru po dokončení hlavních scénářů musíte poslat dál. Hezkým detailem je papírová mapka, kde si lepíte hvězdičky k dokončeným scénářům podle dané obtížnosti, stejně jako v mobilní předloze.

Jaká je tedy odpověď na otázku: Je Kingdom Rush: Trhlina v čase dobrou hrou? Ano, je. Dokonce skvělou hrou. Jednoduchá pravidla s dost vysoko nastavenou obtížností a velkou, ale velkou nutností správně kooperovat dělají z této hry opravdu povedený kousek. Je rychlá (většinou se vejdete do hodinky), je zábavná a vypadá na stole úchvatně. Nenastává zde ani element tzv. Alfa hráče, kdy jeden člověk vymýšlí tahy ostatních. Nepřátele jsou variabilní a mají různé nepříjemné schopnosti, které vaše nervy nenechají v klidu. Negativa se tu ovšem najdou také. Z mých zkušeností je hra horší s větším počtem hráčů (max. 4). Nejlépe se nám hrála ve dvou. Sólo mód je samozřejmě přítomný, a i když jsem ho nezkoušel, tak ho vřele můžu doporučit. Od běžné hry se moc neliší. Dalším negativem je někdy až frustrující obtížnost. Hra klame tělem a je nesmírně těžká už od prvního scénáře. To může být výhoda, ale i nevýhoda. Záleží na vás. Příprava je opravdu dlouhá hlavně kvůli seřazování karet do balíčku nepřátel, kde na vás jednotlivé typy hord útočí v předem daném pořadí. Jak už jsem avizoval, pravidla jsou otřesná, ale věřte, že rozchodit tu hru těžké není a stojí to za to.

Zdroj: Lucky Duck Games

Kingdom Rush je zdařilý počin. Má chytré mechanismy věrně doplňující svojí mobilní předlohu a díky nenáročnosti pravidel si ho zahrajete i s mladšími dětmi. Pro fanoušky původní hry je povinností, ale myslím si, že udělá radost v každé deskovkové sbírce a za cenu okolo 1600 Kč je ta zbytečně velká krabice nabitá obsahem, který vám vykouzlí úsměv na tváři a případně rozdrásá nervy při hraní. Tohle se vážně povedlo.

Autor: Viktor