Dobrodružné výpravy: Vinland – recenze

Albi nás tento rok potěšilo vydáním tří na sebe nenavazujících příběhových karetních her. Jsou inspirované skutečnými událostmi a každá z nich se zaměřuje na jiný kraj a historické období. Mně se do rukou dostala vikingská varianta Vinland. Pokud vás zajímá jen hodnocení, přeskočte na poslední odstavec.

Pravidla hry jsou jednoduchá. Hra vám ukáže, co znamenají čtyři různé symboly na kartách. Jedná se tak o okamžitý efekt, předmět na později, část mapy a kartu interakce. Na každé další kartě je vždy popsáno, co máte udělat, respektive jakou kartu v balíčku najít. A to je vše. Hratelnost jednoduše spočívá ve čtení příběhu a činění rozhodnutí, která děj ovlivní.

Vinland jsem prošel sám. Upřímně si to ve více lidech ani nedovedu představit. Určena je až pro šest hráčů, ale v tomto případě je méně více. Příběh samotný mi nepřišel tolik poutavý na to, abych měl chuť objevit všech pět konců. Jednotlivé průběhy jsou velmi podobné a většinou se liší jen tou poslední kartičkou. Problém jsem měl ještě s tím, že ve Vinlandu číhá smrt na každém rohu, a to bez jakéhokoliv varování. Bál jsem se tak objevovat možnosti, které se mi zdály byť jen trochu riskantní neb pokaždé, kdy jsem sešel z cesty, jsem buď měl konkrétní předmět, který mě uchránil, nebo jsem prostě a jednoduše přišel o život. To bylo velmi demotivující. Na druhou stranu bylo velmi příjemné vidět, jak mi postupně na stole rostla mapa cest a příběhů, které jsem zažil a opravdu jsem měl při hře pocit dobrodružství a objevování. Vinland má velmi povedený vizuál a potkal jsem i nějaké ty mýtické potvory. Řekl bych, že Dobrodružné výpravy: Vinland jsou skvělým originálním dárkem pro každého, kdo hledá trochu jiný příběhový zážitek než z obyčejné knihy. Rozhodně to není žádný hráčský počin, ale dovedu si představit, že by to někomu blízkému, hrami nepolíbenému, udělalo velkou radost.

Autor: Viktor