RECENZE: SHAMANS

Taky znáte ten pocit, když si jen tak v poklidu sedíte u ohníčku, snažíte se otevřít portál do jiných světů, abyste se ujistili, že je tam vše v pořádku a najednou Vám vrazí ošklivý stín kudlu do zad? Ne? Tak to jste asi ještě nezkusili karetní štychovku Shamans. V té si totiž nikdy nemůžete být jisti tím, kdo je Váš přítel či nepřítel.

Hra Shamans vypráví příběh o souboji stínů a šamanů. Na jedné straně dobro a na druhé pochopitelně zlo. Nebo že by to bylo jinak? Těžko říci. Občas si totiž budete připadat tak, že se celý svět spolčil a snaží se Vás zabít. Šamané se ze všech sil snaží nastolit rovnováhu ve světe, ale občas se jim podaří nahrát spíše stínům, kteří se naopak pokoušejí svět rozvrátit. Každou zahranou kartou tak sice budete blíže k nastolení rovnováhy a záchraně světa, ale stačí jen chvilka a stín s dýkou v ruce Vám může vše překazit. Dokonce i plány na poklidné dožití v šamanském příbytku.

Jeden proti “stu”

Na začátek si lehce shrneme přípravu. Podle toho v jakém počtu hráčů hrajete si budete muset připravit karty světů. Například ve třech hráčích můžete v klidu v krabici nechat karty hnědé a červené barvy, stejně tak i karty s čísly 7 a 8 u karet zbývajících.

Každému hráči rozdáte na začátek určitý počet karet světů, se kterými se bude snažit o nastolení míru nebo v případě stínu o rozvrácení světa. A následuje to nejdůležitější – rozdání skrytých rolí. Ve třech i čtyřech hráčích bude ve hře pouze jeden stín a zbytek hráčů šamané. Až v plném počtu se konečně dočká i stín svého spoluhráče. Avšak neděste se. Jeden stín proti 3 šamanům toho zvládne opravdu hodně. A navíc nikde není psáno, že stínem budete až do konce kola. V určitých případech se totiž může stát, že si role prohodíte. Ale k tomu až za chvilku.

Na měsíc na Měsíc

Pojďme se společně podívat na průběh kola. Začínající hráč vynese jednu kartu světa z ruky. Následně se další hráč rozhodně zahrát svou kartu. A tady přichází na řadu zajímavý mechanismu. Pokud totiž vyložíte kartu, která neodpovídá barvou první zahrané kartě, ihned se nově zahraná karta přesune do příslušného světa. No a jakmile je tímto způsobem svět zaplněn, spustí se jeho rituální efekt.

O toto se pravděpodobně budete snažit nejčastěji v roli stínu. Protože kromě toho, že můžete těžit z rituálu daného světa ještě před koncem tahu, tak zároveň tím, že jste zahráli jinou barvu, způsobíte posun stínové figurky blíže k Měsíci. A to je přesně Váš úkol v roli stínu. Dotlačit stínovou figurku na Měsíc dříve, než skončí kolo a vy se proměníte v pouhou vzpomínku. Nebo dříve než Vám některý ze šamanů probije srdce dýkou.

Dokončení tahu

Pokud se díky zahrání “špatné barvy” nedostala stínová figurka na Měsíc, pokračují ve vykládání karet další hráči. Jakmile každý hráč zahrál tímto způsobem svou kartu, určí se ta s nejnižší a nejvyšší hodnotou. Hráč, který zahrál nejnižší kartu “správné” barvy, získá jeden z artefaktů. To jsou mocné magické předměty, které Vám můžou pomoci s vítězstvím v daném kole. Takže ani v roli stínu se občas nezdráhejte konat dobro a zahrajte kartu stejné barvy jako začínající hráč. Naopak hráč s nejvyšší hodnotou umístí všechny zahrané karty do příslušného světa. A samozřejmě spustí jeho rituální efekt. Tedy v případě, že je v něm již plný počet karet.

Několikrát se Vám určitě stane, že ze všech sil budete chtít svět uchránit, ale prostě nebudete mít stejnou barvu karty jako hráč, který začínal. To vede k zajímavým situacím a vzájemnému obviňování ze spiknutí.

Dýky, masky a jiné mocné cetky

Ještě se na chvilku zastavme u artefaktů, které dostanete při zahrání nejnižší karty správné barvy. Na výběr máte ze dvou otočených lícem vzhůru nebo si můžete vzít tajně jeden z hromádky. No, věřte nebo ne. Když si vezmete dýku, která je lícem vzhůru, je veliká šance, že si na Vás dají soupeři dobrý pozor. Nikdo totiž nechce skončit s ostřím v hrudníku, a tak se budou ze všech sil Vám hru znepříjemnit.

Různé artefakty jsou v balíčku celkem 4. Rituální dýka, se kterou můžete jiného hráče vyřadit z daného kola. Měsíční kámen, který Vám dá na konci celého kola 2 vítězné body. Je tu však podmínka, že musíte mít tyto kameny alespoň dva. Dále je tu ještě portál, který Vám kdykoliv dovolí pohnout stínovou figurkou libovolným směrem a posledním artefaktem je Maska pravdy. Tu si asi nebudete chtít vzít, když bude lícem vzhůru v nabídce. Je to spíš takový nepříjemný prvek pro ty, kteří si chtějí brát artefakty tajně z hromádky. Když si totiž doberete Masku pravdy, musíte ihned odhalit identitu. Celkem špatná zpráva, když jste zrovna stín.

Rituály světů

Rituály jsou mocné události, které Vám dovolí pěkně zamíchat s kartami daného kola. Samozřejmě obrazně řečeno. Žádné karty nemícháte. Místo toho můžete například vyřadit jiného hráče, pokud vlastníte rituální dýku. Respektive musíte někoho zabít. Jedinou možností je, že jste si dýku dobrali tajně z hromádky artefaktů. V tom případě je volba čistě na Vás.

Po uzavření jiných světů si třeba můžete s někým prohodit roli, posunout stínovou figurku dál od Měsíce nebo získat vítězné body. Není ale nic lepšího, než pomáhat stínu v rozbití světa a těsně před koncem kola si s ním vyměnit roli a udělat z něj šamana. To jistě ještě více rozdmýchá vášně a nenávistnou náladu.

Vraťme se ještě k samotnému uzavření světa. To může nastat v průběhu tahu, pokud hráč zahrál jinou barvu, než začínající hráč nebo na konci kola, kdy se do daného světa umístí všechny karty “správné” barvy.

Konec kola, hry i světa

A blížíme se do finiše. Konec kola může nastat pouze ve třech případech. Zahráli jste všechny karty, zabili jste stíny nebo se stínová figurka dostala na pole s Měsícem. V prvních dvou případech vyhráli kolo přeživší šamané a každý z nich dostane 2 vítězné body. Stín vyhraje v případě, že se figurka ocitla na Měsíci. V takové situaci získá stín 3 vítězné body. Navíc dostane každý hráč, který je živý a má 2 nebo více měsíčních kamenů další 2 vítězné body.

Možná si říkáte, že hrát za stín je hrozně složité. Že dotlačit figurku na Měsíc je téměř nemožné. Opak je však pravdou. Pokud se Vám totiž podaří zabít šamana, posune se stínová figurka blíže k Měsíc o tolik karet, kolik měl daný šaman na ruce.

Asi jsem měl zmínit na začátku, že hru nevyhrává poslední přeživší, ale ten, kdo má na konci kola 8 vítězných bod. No nevadí. Lepší to zmínit teď než nikdy.

Hodnocení

No co říci k šamanům? Ne, že bych nenacházel slova, ale spíše je těch superlativ tolik, že nevím, které mám použít. Hra funguje parádně v jakémkoliv z nabízených počtu hráčů a přinese Vám neuvěřitelnou porci zábavy. No…i nervů, obviňování a nevraživých pohledů.

Pokud se však řadíte mezi hráče, kteří si tyhle eliminační hry užívají, budete nadmíru spokojeni. Šamani jsou hrou, kterou na 100% oceníte až po odehrání několika (desítek) partií. Zpočátku se Vám bude zdát, že máte nalajnovanou taktiku podle rozdané role, ale nic není vzdálenější pravdě. Kombinací jak hrát a hlavně vyhrát je opravdu mnoho. Jednou můžete vsadit na měsíční kameny, jindy zase na výměnu role. Navíc s každým kolem a tedy jinými kartami si budete muset taktiku uzpůsobit právě podle toho, co dostanete na ruku.

Rád bych hře dal plný počet hvězd, ale to nemohu pouze z jediného důvodu. Abyste ji dokázali správně uchopit a naplno z ní vyždímat veškerý potenciál, musíte s ní strávit poměrně dost času. Možná více, než většina hráčů chce. Možná to ani není úplná nevýhoda, ale v dnešním zrychleném světě je málo her, kterým obětujete několik desítek partií. Když však dáte hře Shamans šanci, určitě Vás nezklame. A pokud ji budete věnovat i více času, dostane se Vám nevšedního intrikářského zážitku. Tahle hra si místo v mé sbírce stoprocentně zaslouží.